lunduniversity.lu.se

Denna sida på svenska This page in English

Physical chemistry of peptide-lipid co-assembly: from lipid-rich to peptide-rich

2016-10-05

Researchers of the division have received a large grant from the Knut and Alice Wallenberg Foundation: SEK 30,670,000 during five years.

For more information, please contact Professor Sara Snogerup Linse, e-mail sara.linse@biochemistry.lu.se

Short presentation of the project (in Swedish):

Fem fysikaliska kemister vid naturvetenskapliga fakulteten i Lund får 30 670 000 kronor i forskningsanslag under fem år från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. De fem är: professor Sara Snogerup Linse, biträdande lektor Peter Jönsson, professor Ulf Olsson, professor Emma Sparr och professor Daniel Topgaard. Pengarna ska användas i ett projekt som undersöker hur fetter (lipider) dras med när proteiner (peptider) aggregerar. Hur går det till och vilka blir konsekvenserna?

Sara Snogerup Linse och hennes kollegor studerar bland annat peptiders växelverkan med lipider. Denna växelverkan tycks ha betydelse när kroppens proteiner på ett oönskat sätt klumpar ihop sig, något som kan leda till bildandet av plack som syns i åderförkalkning och neurodegenerativa sjukdomar då nervsystemet förtvinar, exempelvis Alzheimers, Parkinsons och ALS. Sådana plack är ofta en blandning av protein och fett.

- Vi förväntar oss att kunna öppna nya dörrar och inleda en forskningsinriktning som kan leda både till grundläggande kunskaper om samverkan mellan lipider och proteiner, samt till ökad förståelse för några av de processer som leder till åldersrelaterade sjukdomar, säger Sara Snogerup Linse.